Словообразование. Суффиксы прилагательных в английском языке

Из цикла «Подготовка к ОГЭ и ЕГЭ по английскому языку. Словообразование в английском языке»

В данной статье мы рассмотрим суффиксы прилагательных в английском языке: -ful, -less, -ous, -al, -y, -ic, -ish, -able, -ive, -ent (10), а также посвятим значительное время отработке этих суффиксов. Данный материал не только поможет вам подготовиться к экзаменам по английскому языку в виде ОГЭ и ЕГЭ, но расширит ваш словарный запас и способствует развитию языковой догадки. КОПИРОВАНИЕ СТАТЬИ С ЦЕЛЬЮ РАЗМЕЩЕНИЯ ЕЕ НА ДРУГИХ САЙТАХ ЗАПРЕЩЕНО © EnglishInn.ru

Словообразование. Основные суффиксы существительных

Суффиксы прилагательных в английском языке

Обозначения:

  • Ʌ — суффикс
  • noun — существительное
  • adj — прилагательное
  • v — глагол
  • adv — наречие

1. Суффиксы прилагательных, образованных от существительных

noun + Ʌ = adj
  1. -ful (выражает наличие качества; beautiful, colourful)
  2. -less (выражает отсутствие качества: colourless, useless)
  3. -ous (слова франц. происхождения, аналог ful: courageous, famous)
  4. -al (central, formal)
  5. -y (cloudy, dirty)
  6. -ic (poetic, domestic)
  7. -ish (выражает национальную принадлежность: Scottish, English, а также слабая степень качества: brownish -коричневатый, reddish -красноватый)
Исключением является суффикс -ly, так как данный суффикс служит для образования наречий. Однако есть ряд прилагательных и довольное распространенных, которые образованы при помощи этого суффикса, например: friendly (дружелюбный), lovely (прелестный), lively (деятельный, активный)

2. Суффиксы прилагательных, образованных от глаголов

verb+ Ʌ = adj
  1. -able /-ible (выражает возможность подвергнуться действию, указанному глаголом: to change – changeable (менять – изменчивый); to eat – eatable (есть – съедобный)
  2. -ive (active, talkative)
  3. -ent /-ant (different, important)
Обратите внимание, что гласная в суффиксе прилагательного —ent/-ant такая же как в суффиксе существительного —ence/-ance и, наоборот, то есть:

different — difference
important — importance

Насчет суффиксов -ing/ -ed существуют разногласия. Я, например, считаю их не суффиксами, а окончаниями. Читайте о них отдельную статью — Прилагательные, оканчивающиеся на -ing/ ed.

* * *

Практика на словообразование

Practice 1. Translate into Russian.

The suffix -ful means «be full of» e.g. beautiful means «be full of» beauty.

  1. She was very thankful for our help.
  2. She likes colourful clothes.
  3. She is a very forgetful girl.
  4. We are not sure that our team will win, but we are hopeful.
  5. They lived a peaceful, happy life.
  6. He was always as helpful as possible.

Practice 2.1. Translate into Russian.

The suffix -less means «without» e.g. hopeless means «without» hope.

a moonless night, a cloudless sky, a noiseless machine, numberless heroes, a motherless girl, a heartless woman, a homeless cat, a leafless tree, a nameless author, a sunless room, a endless war, a lifeless body, a colorless liquid, a friendless child, a sleepless night, careless people, a doubtless victory

Practice 2.2. Translate into English.

Безоблачное небо, беспомощный ребенок, бесшумная машина, бесчисленные герои, безжизненное тело, беззаботный, бессердечная женщина, бездомный кот, дерево без листьев, безымянный автор, комната без солнца, бесконечная война, бесцветная жидкость. Была безлунная ночь. Он выглядел усталым после бессонной ночи.

Practice 3.

The suffix —ous means «ful of» which comes from French e.g. danger + ous =  dangerous

А. Form adjectives from nouns and translate them.

ОБРАЗЕЦ nerve + ous = nervous (нерв – нервный)

fame — …, humour — …, courage — …, glory (y->i) — …, poison — …, space (i) — …

В. Use the words in the sentences.

  1. We don’t know if these chemicals are ____________ to people.
  2. She became ____________as a writer.
  3. I like to read ___________stories.
  4. There are a lot of ________ snakes in the jungle.
  5. It was a _________victory.
  6. He was a ____________soldier.
  7. They liked the _______________rooms in their new house.

Practice 4.  The suffix -y.

A. Translate into Russian.

windy day, sunny weather, cloudy sky, sleepy child, dreamy girl, icy wind, healthy food

B. Form adjectives from the nouns and translate them.

ОБРАЗЕЦ swamp — swampy (болото — болотистый)

sand — … , rock — … , juice — … , grass — … , star(r) — … , bone — … , skin(n) — …, water- … , fog (g) — …

C. Put the adjectives from B into this sentences to make them complete.

  1. This … land is very good for farming. Cows and sheep can feed here all the year round.
  2. Peter, eat some more roast beef. You should eat more: you have grown so … (2 variants)!
  3. On such … mornings it’s very difficult to drive, as you can’t see the road clearly.
  4. These are … apples. I like them most of all.
  5. My little brother never eats fish if it is … .
  6. Holidaymakers love the … beaches in the south of Australia.
  7. Why does this coffee taste so … ?
  8. The picture shows the … mountains of Scotland.
  9. The sky is unusually … tonight.
  10. … places have a lot of water in all seasons.

Practice 5. Translate into Russian the adjectives, ending with the suffix —ic.

gigantic hound, scientific expedition, domestic animal, academic year, Olympic games, thematic collection, basic knowledge

Practice 6. Make up adjectives with the help of suffix -al and translate them.

ОБРАЗЕЦ music – musical (музыка — музыкальный)

industry – …, culture – …, region – …, tradition – …, nature – …, nation – …, agriculture – …, comic – …

Practice 7. Суффиксы национальностей

-ish:

ОБРАЗЕЦ Britain – British

Scotland — …, Spain — …, Sweden — …, Finland — …, Denmark — …, Poland — …, Turkey — …

-(i)an:

ОБРАЗЕЦ Russia – Russian

America — …, Australia — .., Canada — …, Hungary — …, Belgium — …, Egypt — …, Italy  — …, Europe — …

-ese: 

ОБРАЗЕЦ Japan – Japanese

China — … , Portugal — …

Mind: Germany — German, France – French, Holland – Dutch, Greece — Greek

Practice 8. The suffix – able.

A. Form the words with the suffix – able.

move — .., count — …, eat — …, drink — …, comfort — … , imagine — … , break — … , read — … , respect — ….

B. Use the words in the sentences:

  1. Though the cup is made of thin glass it is not ……….(break).
  2. She thought of all names ………to guess the name of their new classmate. (imagine).
  3. Everybody respects him. He is very …….. (respect).
  4. I can’t read the book. It is not ……(read).
  5. The nouns are divided into …………. and un…………… (count).

Practice 9. Form the words with the suffix –ive.

create — … , impress — … , progress — …, act — … , mass — … , impulse — …

Practice 10. Read the adjectives and spell the suffixes used in forming them.

ОБРАЗЕЦ changeable — The adjective changeable is formed with the help of the suffix -able.

successful, cloudless, collective, central, comic, satirical, dangerous, faultless, misty, courageous, aggressive, national, breakable

Practice 11. Translate these combinations; say what words the adjectives are formed from.

a washable shirt, a skilful worker, democratic forces, the postal service, groundless suspicions, a humorous story, a gloomy scene, salty ham, professional interest, peaceful labour, a noiseless machine, a courageous soldier, a lucky ticket, a continental climate, a dusty road.

Practice 12. Copy and translate all these adjectives. Learn them by heart

Словообразование. Суффиксы прилагательных.

B. Listen to the adjectives and translate them by ear.

* * *

Словообразование в английском языке

Суффиксы существительных. Повторение

Practice 13. Образуйте существительные от данных прилагательных,  используя суффиксы из таблицы.

Wordbuilding. Suffixes of the Adjective.

able, near, distant, long, wide, strong, wise, kind, electric, short, white, probable, persistent (упорный), dependent, insistent (настойчивый), indifferent (безразличный), unstable (нестабильный), patient, responsible, important, stupid, curious

ОТВЕТЫ

На этом пока все! Буду рада, если моя статья окажется вам полезной и вы поделитесь ссылкой в соцсетях!

С уважением, автор Татьяна Н.


Источники: упражнения взяты из разных пособий, частично переделаны и и изменены. В частности использованы учебники «Английский язык 5-11 класс» авторы Афанасьева О.В., Михеева И.В.

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *